torsdag 31 december 2009

Leende busschaufför årets Upplänning

Amos Makajula fick 38% av rösterna när årets Upplänning utsågs av UNT. Han har fattat vad nyckelbeteende är! Det primära för en busschaufför är inte att köra buss utan att lösa kundens transportbehov på ett för kunden så bra sätt som möjligt. Köra buss är enkelt jämfört med att få kunden att känna att det är en trevlig resa.

Vi får hoppas att det inspirerar fler i servicebranschen att inse vilka nyckelbeteendena egentligen är i deras värld. Forskningen som visade att just leendet är ett av de viktigaste nyckelbeteendena har många år på nacken idag men resultatet verkar inte så spritt om man ser till hur man bemöts när man exempelvis kommer in i en affär.

Det håller på att ändra sig. Personalen på ICA Maxi i Stenhagen där jag ofta handlar överraskade mig för några år sedan med att följa med och visa varan när jag frågade efter något jag inte hittade. Det kändes bra och kan vara ett nyckelbeteende för upplevelsen av service i en butik. Jag har jobbat med liknande för andra butiker och det fungerar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar