lördag 7 augusti 2010

Många företag fungerar trots sina ledare

DN tar idag (7/8 2010) upp forskning om mobbning på grund av dåligt ledarskap.
Genom åren har jag märkt att många företag fungerar trots sina chefer, inte på grund av dem.

Detta genom att medarbetarna som gör jobbet, de längst ner i hierarkin, gör det dem tror är viktigast och inte det cheferna säger att de ska göra. Medarbetare försöker generellt göra ett så bra jobb som möjligt. Det finns alltid undantag men vanligtvis vill alla göra ett bra jobb och gör så gott de kan.
Jag brukar fråga folk hur mycket av allt de borde göra varje dag som de hinner med. Svaren variera mellan 20 och 80%, vanligtvis ligger det runt 50%. Det vill säga hälften av allt som folk vet att de borde göra på jobbet hinns inte med. Normalt prioriterar folk bort det de själva anser mindre viktigt.
(I OBM termer skulle vi säga att de prioriterar bort det som inte får någon konsekvens för dem om de låter bli att göra det. Eftersom få saker får några större och direkta konsekvenser för folk så är det mycket som kan prioriteras bort.)

Ibland ger jag folk rådet att göra precis som chefen säger. De flesta tittar då på mig och säger någon som "- Det kan jag inte göra, då skulle det gå åt skogen totalt!".

Det här är stort problem för chefers utveckling. De vilseleds lätt att tro att verksamheten fungerar på grund av deras insatser, när det i själva verket kan vara tvärtom. Om medarbetarna hade följt deras instruktioner fullt ut hade det kanske gått åt skogen. Verksamheten kan ha gått bra trots deras ledarskap.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar