söndag 21 juni 2009

Det är lätt att tycka om andra - svårt att lyssna

Det är lätt att tycka om vad andra säger och gör.

Har tänkt på hur ofta jag uttrycker mig lite slarvigt eller ogenomtänkt. Jag gör ibland saker i hastigheten som jag när jag senare tänker efter inser kunde tolkas fel i den situationen.

När andra säger något kan jag vara snabb att döma utifrån korta samtal eller en situation där någon beter på ett sätt som jag inte tycker om.
Om andra är lika slarviga som jag i handling och ord så innebär det att jag lätt tolkar andra fel. De menade kanske inte så mycket med vad de sa eller gjorde.

Tar man sig tid med människor inser man att man inte känner dem så väl. Om vi tar oss tid att verkligen lyssna på vad de menar, inte vad de säger eller gör i en unik situation.

Hur många intressanta människor springer vi förbi varje dag?

1 kommentar:

  1. Det är förmodligen de mest intressanta vi springer förbi :-)

    SvaraRadera