lördag 6 juni 2009

Omedveten inkompetens

Efter 10-12 år som konsult har jag träffat på många olika typer av organisationer och yrkesmänniskor. Jag fascineras allt mer av att världen överhuvudtaget fungerar med tanke på att den omedvetna inkompetensen är så utbredd.
Ett enkelt vardagligt exempel är hur pappershanddukar sitter eller ligger i hållare på toaletter. De har två sidor, en slät och en med två flikar. Flikarna är till för att man ska få tag i dem lättare, men hur ofta ligger den släta sidan åt det håll du ska ta pappershandduken? Det är ett en omedveten inkompetens hos den som fyller på.

Jag ser liknande och viktigare hos både medarbetare och chefer, speciellt kring ledarskap då det är mitt område.

Jag menar inte att folk är dumma, bara omedvetet inkompetenta i förhållande till sina arbetsuppgifter. Någon gång under deras utbildning/träning har man missat att ge dem för arbetsuppgifterna viktiga kunskaper.

En annan iakttagelse från vardagen är hur man går i en spiraltrappa. Den som går upp går innerst, där trappstegen är smalast. Det är lättare att gå upp på smala steg. De som går ner har svårare och bör få gå där det är bredast.
Min fru lärde mig det för några år sedan och det är smart, jag var omedvetet inkompetent.

I vardagen kanske det inte spelar så stor roll, vi klarar av att mötas i en spiraltrappa i all fall. Problemet är i yrkeslivet när viktiga kunskaper om teknik och människor inte har nått fram till dem som styr. Jag är förvånad över hur många myter som styr när det finns fakta som talar emot och som ger bättre verktyg.

2 kommentarer:

  1. Intressant om omedveten och medveten kompetens. Utmaningen blir att förklara att det inte handlar om att människor är dumma. Om vi alla blir bättre att förstå att vi inte vet allt och att vi därmed också hjälper andra med kunskap så vore vi en bra bit på väg

    SvaraRadera
  2. Rätt! Jag menar inte att de är dumma, bara omedvetna om vad som finns att veta.
    Vem har ansvar för omedveten inkompetens? Den som saknar den eller den som vet att andra saknar den?

    SvaraRadera